Alexander Hempel

Regina

16. October – 16. November 2010
Regina (template), DIN A6
Hempel_Performance1_2010.jpg

Performance / October 16, 2010



English version below

Sehr geehrte Regina,

seit unserer letzten Begegnung im Feuilleton ist schon etwas Zeit vergangen. Ich habe das abgedruckte Foto von Ihnen sofort sorgfältig herausgerissen, gewisserweise als Fahne der Erinnerung an diesen Moment, welcher mich an einen fast schon vergessenen Abgrund brachte. Sie müssen nämlich wissen, daß mir die Fähigkeit zu weinen aus irgendeinem Grund abhanden gekommen ist in der Jugend. Vielleicht hat das was mit Idee von der Endlichkeit des Weltalls zu tun, was bekanntlich unendlich sein soll, sich wohl sogar immer weiter ausbreitet und uns Subjekte so wunderbar mickrig erscheinen lässt. Ich war um die elf Jahre alt als mir diese Vorstellung aufging. Anfangs von Tagesalbträumen geplagt und einer Angst vor dem eigenen Ende erfasst, verschmierte bald eine Schicht von Alltagssorgen und Sexualität die erfahrene Differenz zwischem mir und dem was ich fortan als Welt verstand. Vorher fielen beide ja, Welt und Subjekt, deckungsgleich ineinander. Zur Verteidigung des Subjekts übergehe ich diese Trennung seither mit einigem Bestreben mich in dieser Welt soweit zu behaupten, bis sie sich halbwegs eigen anfühlt. Gleichzeitig entwickelte ich einen mittlerweile gereiften Kontrollzwang, das Streben nach Autononmie (Selbstbestimmung) und eine Abwehrhaltung für mir entgegengebrachte Zuschreibungen, wohingegen mir ein Karriere im bürgerlichen Angestelltenmilieu bis heute irgendwie verwert blieb, was wiederum nicht bedeutet daß ich damit gleichsam dem Kleinbürgertum entfliehen konnte. Unsere oder vielmehr meine Begegnung mit Ihrer Abbildung, welche zwei Jahre vor Ihrer Deportation entstand, löste für einen Augenblick die Schicht, die mich vor dem Gröbsten "bewahrt", einfach so ab. Ihnen dafür persönlich zu danken wäre grotesk. Bitte verstehen Sie also die Ihnen gewidmete Ausstellung nicht als eine solche. Ich habe mich lediglich im Spiegel geirrt und Bilder gemacht die mehr von meiner Eitelkeit verraten als einen Blick in die Tiefe des Moments zu gewähren.

Alexander

Hello
A.: "Do you like mashed chicken legs in your pork soup?"
T.: "No thank you, but i like to eat my soup with da fork instead of da spoon. Slow food, you know?"
Pause
T.: "Whats your name? Where you coming from?”
A.: “I am from Open Poland and my name doesn't matter.”
T.: "Ah interessantes Osteuropa, very interesting! My name is Auschwitz too. Äh Treblinka."
Auf der anderen Seite der Leitung wird ein Bauchklatscher gebildet.
A + T.: "Can you hear me?..." Echo Echo, BAD LINE NOISE
Zeitverschiebung
T.: "Do you like your cell phone charger in the car cigarette lighter?"
A.: "I like what?"
T.: "Oh, Ho! Are you proud to be an european asshole, driving off road vehicles on road?”
A.: "Beaverette Jack, why not?"
T.: “Whats with the soup?"
A.: "Kommt prompt, with a Bauchklatscher and cream. Ready for World War Three."
T.: “Ha ha ha, Steady Alter. Serve out that funky soup.”
Musik für The Dinner: Bobby Breen ”Sometimes i feel like a motherless child”
A.: “Hey, du da, turn the music off!”
A. gibt zur Überraschung aller Anwesenden eine Regieanweisung.
Das Publikum findet das irgendwie lustig. Eine junge Frau ruft “Langweilig!”
T. fischt eine Hühnerbein aus der Suppe und wirft es in Richtung Publikum.

T.: “Selber langweilig!
Auschwitz, gimme the gun! Time for a climactic scene.”
A.: “I dont like climactic scenes! And dont call me Auschwitz!”



Dear Regina,

since our last meeting in the features section has passed some time. I have the printed photo of you immediately pulled out carefully, as certain as the flag of memory of this moment, which brought me to a nearly forgotten abyss. You must know that I have lost the ability to cry for some reason in the young. Perhaps the idea of what to do with the finiteness of the universe, what is known to be infinite, even probably, is proliferating and makes us so wonderful subjects appear puny. I was aged around eleven as I came up this idea. Initially plagued by Tagesalbträumen and reported a fear of his own death, now smeared a layer of worries and sexuality experienced the difference between me and what I knew from then on as the world. Previously, both were yes, the world and subject, congruent with each other. In defense of the subject I am separating them since then, with some attempt to assert myself in this world so far that they feel reasonably own. At the same time I developed a now mature compulsion to control, the pursuit of Autononmie (self determination) and a defensive attitude for me they have placed in write-ups, whereas me a career in the civil employees milieu to date in some way was that not in turn means that I could escape it as it were the lower middle class. Our or rather my encounter with your figure, which was created two years before their deportation broke, for a moment the layer, which protects me from the woods, just from Sun To personally thank you for it would be grotesque. So please understand that you do not exhibition devoted to it as such. I've only been wrong in the mirror and made the pictures more to give betrayed by my vanity as a look into the depth of the moment.

Alexander

Hello
A.: "Do you like mashed chicken legs in your pork soup?"
T.: "No thank you, but i like to eat my soup with da fork instead of spoon. Slow food, you know?"
Pause
T.: "Whats your name, where you coming from?"
A.: "I am from Open Poland and my name doesn't matter."
T.: "Uh Ah, Eastern Europe interesting, very interesting, my name is Auschwitz too, um Treblinka."
On the other side of the line, a belly flop is formed.
A T.: "Can you hear me?..." Echo Echo BAD LINE NOISE
Time difference
T.: "Do you like your cell phone charger in the car cigarette lighter?"
A.: "I like what?"
T.: "Oh, Ho! Are you proud to be an european asshole, driving off road vehicles on road?"
A.: "Beaverette Jack, why not?"
T.: "Whats with the soup?"
A.: "Come promptly, with a belly flop and cream, Ready for World War Three!"
T.: "Ha ha ha, Steady age. Serve out that funky soup!"
Music for The dinner: Bobby Breen "Sometimes i feel like a motherless child"
A.: "Hey, you there, turn the music off!"
A. gives to the surprise of all present a government statement.
The audience find it kind of funny. A young woman calls out "Boring!"
T. fished a chicken leg out of the soup and throw it to the audience.

T.: "Self-boring!
Auschwitz, gimme the gun! Time for a climactic scene."
A.: "I dont like climactic scenes! And dont call me Auschwitz!"