Jochen Plogsties

In

21. September – 19. October 2013

Opening:
September 21, 11 – 9pm
September 22, 11 – 6pm withing gallery tour of
www.SpinnereiGalleries.de


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IN. Exhibition view, 2013

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IN. Exhibition view, 2013

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IN. Exhibition view, 2013

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IN. Exhibition view, 2013



English version below

Vom Delta bis zur Quelle und zurück – Jochen Plogsties schwimmt den Strom der Kunstgeschichte aufwärts und stellt dabei die Skepsis des abendländischen Kulturkreises gegenüber Adaption, Kopie und Wiederholung zur Debatte. Bosch? Da Vinci? Ein Schallplattencover? Den Betrachter der Arbeiten Plogsties' befällt nicht selten eine Ahnung, die Motive die er sieht, bereits zu kennen, sie im eigenen visuellen Gedächtnis abrufen zu können. Doch die Erinnerung wird getäuscht: Größe und Bildausschnitte sind zum Teil radikal variiert, die Quellen, aus denen Plogsties seine Vorlagen bezieht, kategorisch thematisiert.
So wird etwa der Bildausschnitt einer Arbeit von Hieronymus Bosch übernommen, der als Detailansicht in einem Katalog verwendet wurde. In einer anderen Arbeit streckt er die Dimensionen einer Fotografie Edgar Leciejewskis ins Gigantische, bringt er den Weißraum, der Bronzinos Maria de Medici in einer Reproduktion umgibt, ebenfalls auf die Leinwand. Farbauftrag, Material und Formate sind dabei ebenso dezidiert zeitgenössisch und Plogsties' eigener Duktus unverkennbar und bestechend.

Es exisitert eine schier unüberschaubare Menge an Bildern, die die Kunstgeschichte bereits kennt. Zudem produzieren und reproduzieren die uns heute allgegenwärtig umgebenden Medien immer neue visuelle Formate, generiert der Hunger nach Innovationen und Illustration eine Flut immer schrillerer, lauterer, absurderer Bilder. Aus diesem übervollen und weiter sprudelndem Reservoir selektiert Plogsties entlang subjektiver Kriterien diejenigen Quellen, die auf seiner Leinwand neu entstehen sollen. Ein Prozess des Re-Kondensierens sei dies, so Plogsties. Und er beschreibt damit, was zwischen Sehen und Malen, zwischen Rezeption und Adaption passiert: Wie sich eine Flüssigkeit verflüchtigt, den Aggregatzustand verändert, um dann unter veränderten klimatischen Bedingungen wieder in einen liquiden, stofflich dichten Zustand zu geraten, so löst sich im Verlauf der malerischen Transformation und Aneignung der Vorlage zunächst alles in seine Einzelkomponenten auf: Bedeutung, Kontext, Referenz verflüchtigen sich, Motiv, Geste, Material und Komposition trennen sich voneinander.

Und dann wird gemalt – die Fläche im Blick, das Handwerkszeug der jahrtausendealten Geschichte der Malerei in der Tasche, die Bedingungen einer zeitgenössischen Bilderflut im Nacken, generiert Plogsties neue Bilder, fokussiert unsere Wahrnehmung auf vermeintlich Bekanntes, um sie dann doch wieder zu irritieren. So unvoreingenommen und wach sich Plogsties seinen Sujets nähert, so frei muss der Betrachter werden – sich hinein begeben in das neue Bild, den Ahnungen und Erinnerungen folgen und dabei nicht auf den Leim gehen, sich freischwimmen und seinen Augen trauen. "In" zeigt neue Bilder und spiegelt gleichermaßen ein kollektives wie subjektives Bildgedächtnis wieder. Aus Quellen werden Ozeane.

[Arne Linde, 2013]

From the delta to source and back again – Jochen Plogsties swims up the stream of art history, putting in the process the skepticism of Western cultural circles as regards adaptations, copies and repetitions up for debate. Bosch? Da Vinci? An LP cover? The viewer of Plogsties’s work is often overcome by the sense that he is already familiar with the motifs he is looking at, could call them up from his own visual memory. But memory is deceived: Size and detail are radically varied at times, categorically addressing the theme of the sources from which Plogsties draws his models. The detail of a reproduction of a picture by Hieronymus Bosch is for example the same one used in a catalogue. In other cases he produces an enormous enlargement of a photograph by Edgar Leciejewski and also includes the white space surrounding a reproduction of Bronzino’s Maria de Medici in his painting. In the process, however, the application of paint, the materials and the sizes are similarly decidedly contemporary and Plogsties’s own painting style unmistakable and fascinating.

A sheer incalculable number of pictures known by the history of art exist. And we are also surrounded by an omnipresent media that moreover produces and reproduces ever new pictorial formats to the extent that the hunger for innovations and illustrations generate a flood of ever more shrill, loud and absurd pictures. This overflowing reservoir, from which more and more images are still flowing, is the source from which Plogsties, based on subjective criteria, makes a selection that he recreates on his canvas. Plogsties calls this a process of re-condensation. With this term he describes what happens between seeing and painting, between reception and adaption: Just as a liquid evaporates and the aggregate state changes, transforming itself under changing climatic conditions back into a liquid, materially condensed state, everything dissolves over the course of the painterly transformation and appropriation of the source material into its individual components: Meaning, context, reference evaporate; motif, gesture, material and composition separate from each other.

And then he starts to paint – with the picture surface in sight, the tools of a millennia-old history of painting in his bag, the conditions of a contemporary flood of images weighing on his shoulders, Plogsties generates new pictures, focuses our perception on the supposedly familiar, only to then irritate it again. As impartially and alertly Plogsties as approaches his subject matter, the viewer must also become just as free, enter into the new painting, pursue thoughts and memories and not be ensnared but to swim freely and trust one’s eyes. “In” shows new pictures that mirror both collective and subjective pictorial memory at the same time. Sources become oceans.